NRD Начало
Четвъртък, 2 Октомври 2025
Начало Цветни аспекти 36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята
2952
Цветни аспекти

36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята

Наистина, заглавието на биеналето е вдъхновено от ред в поемата на Консейсао Еваристо Da calma e do silêncio (От тишината и спокойствието), който подчертава, че има потопени светове, които само тишината на поезията прониква. Въпреки че предимно насърчава тихо и рефлективно взаимодействие, биеналето не може напълно да задържи тренията и нестабилностите, които го заобикалят. В акцента върху африканските и чернокожи бразилски артисти, Ндикунг и съкураторите Алия Себти, Анна Роберта Гетц, Тиаго де Паула Соуза и Кейна Елайсон продължават пътищата на две предишни биеналета, които се фокусираха върху трансатлантическите връзки.

| 28 Септември 2025, 23:03 ч.
36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята
36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята
Снимка © DPA

На предварителното откритие на 36-то Биенале в Сао Пауло, проведено на 5 септември, духовна процесия изпълни строгия павилион Сесилио Матарецо в парка Ибирапуа с ритмични барабани и дим. Събитията, включващи четения на поезия и живи изпълнения, продължиха през уикенда на откритие, почти достатъчни, за да забравим, че не далеч, на Авенида Паулиста, се събираше друга голяма тълпа, за да приветства бившия президент на Бразилия Жаир Болсонаро (Jair Bolsonaro), чийто ултра-десен популизъм е приет от милиони, въпреки силните доказателства, че е подкопал демократичните избори в Бразилия. Самото биенале беше засенчено от болсонаристкия митинг, въпреки че включваше малко политически проницателни произведения. Главният куратор, Бонавентур Сох Беженг Ндикунг, сподели, че тазгодишното издание цели да разгледа "ускорението на дехуманизацията по света, от Газа до Гома, от Кашмир до Хартум," подхранвано от "вярата, че за да направим мир, трябва да правим война," чрез по-тихи средства от директния протест.

Наистина, заглавието на биеналето е вдъхновено от ред в поемата на Консейсао Еваристо "Da calma e do silêncio" (От тишината и спокойствието), който подчертава, че има потопени светове, които само тишината на поезията прониква. В духа на това, биеналето представя редица забележителни произведения, които илюстрират начините, по които сетивата (особено внимателното слушане) могат да задълбочат чувството за братство и взаимна грижа. Това внимание към недооценените течения също така се разширява до акцентиране на африкански и чернокожи бразилски артисти и използва елиптична изложбена структура, вдъхновена от естуарии, където реките се вливат в океаните.

Въпреки че предимно насърчава тихо и рефлективно взаимодействие, биеналето не може напълно да задържи тренията и нестабилностите, които го заобикалят. Силната вокална изпълнение "Нищо няма да остане, освен тръна, заседнал в гърлото на този свят," представено от палестинската артистка Нур Абед и ливанския артист Хаиг Айвазян, зададе очакването за внимателно слушане. Произведението, което възпроизвежда всичко от свистенето на куршуми до мъркането на котки, представя звукова картина на войната, преживяна от гражданската перспектива.

В акцента върху африканските и чернокожи бразилски артисти, Ндикунг и съкураторите Алия Себти, Анна Роберта Гетц, Тиаго де Паула Соуза и Кейна Елайсон продължават пътищата на две предишни биеналета, които се фокусираха върху трансатлантическите връзки. Тази година абстрактните картини на британско-гайанския артист Франк Болинг, разпръснати в различни секции, олицетворяват идеята за южноамериканското изкуство, родено от сложна преговорна ситуация между африкански и европейски култури. Серията му картини "Южна Америка," която може да се види на приземния етаж на изложбата, изобразява безграничен континент в море от монохромни цветове.

Въпреки че биеналето изглежда желае да възстанови такива супракултурни взаимовръзки, за мен това наследство изглежда по-скоро част от дълго затворената мечта за марксистка солидарност, която надхвърля расата, нацията или класа. Един от многото метафори на биеналето е тази на крайбрежния естуарий, където реките срещат океана. Тези теми се изразяват чрез произведения, които изследват екологичната разруха, като "Delta-Delta: People`s Court," включваща разкази от първо лице за масово замърсяване в Нигерия.

Естуарите също вдъхновиха странната изложбена структура на биеналето, с плавни завеси, подчертаващи извивките на монументалната стълба на павилиона. Посетителите бяха насърчавани да се движат, да обикалят и да повтарят стъпките си, изпълнявайки свои собствени речни пътувания. Проблемите с навигацията обаче не бяха рядкост, а многото секции с претенциозни заглавия затрудняваха идентифицирането на произведенията.

В крайна сметка, някои произведения бяха загубени в потока от информация, което подчертава реалността на биеналетата, в които десетки произведения се състезават за внимание. За да избягам от шумотевицата на биеналето, посетих живо представление извън павилиона, което, макар и шумно, всъщност представляваше провокация. В крайна сметка, биеналето може да се стреми към тишина, но напомня, че това може да е спокойствието пред бурята.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ню Йорк Студио Скул предлага уникални възможности за художници
Ню Йорк Студио Скул (New York Studio School) предлага уникална възможност за художници, които искат да развият своята практика в рисуването, живописта и скулптурата. Основана през ...
Катон Карагай: скритото бижу на Казахстан
Като на скрито бижу, Катон Карагай (Katon Karagay) в Казахстан предлага уникално съчетание от природа и човешко присъствие. Тази източна част на страната е заобиколена от величеств ...
Мюнхенският Октоберфест отново отвори врати след седемчасово затваряне
Мюнхенският Октоберфест, един от най-големите фестивали на бира в света, отново отвори врати след седемчасово затваряне. Причината за това временно прекратяване на събитието бяха н ...
Обявени са номинираните за наградите за 2025 година в изкуствата в САЩ
Обявени са номинираните за наградите за 2025 година, които отличават изключителността в изкуствата в американски институции и галерии. Наградите, стартирали миналата година, ще бъд ...
Британският музей в Лондон стартира Британски музей бал за набиране на средства
Британският музей в Лондон стартира нова инициатива за набиране на средства, наречена Британски музей бал, с цел да подчертае статуса на Лондон като един от водещите културни столи ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалната динамика. Примерите от Ню Йорк и Хонг Конг показват, че хората не само изразяват недоволство, но ...
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Pullman Yards, разположен на около четири мили от централната част на Атланта, е уникално място, което съчетава стари индустриални сгради. Сред тях се откроява внушителна структура ...
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
В света на изкуството, организирането на изложба на Пабло Пикасо (Pablo Picasso) е предизвикателство, което би могло да се окаже и мечта, и кошмар. В изложбата "Театър Пикасо" в Ta ...
Елизабет Дени е новият директор на Outsider Art Fair
Елизабет Дени (Elizabeth Denny) беше назначена за директор на Outsider Art Fair миналата седмица. Изложението, основано през 1993 година, е известно със своето внимание към арт бру ...
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
В Ню Йорк, в Armory на Park Avenue, започна амбициозна серия от представления, които продължават до 7 октомври. Те отбелязват северноамериканската премиера на "11,000 Strings," орк ...
Тикер в 00:00 ч.
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалн ...
Начало Цветни аспекти
2952
Цветни аспекти

36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята

Наистина, заглавието на биеналето е вдъхновено от ред в поемата на Консейсао Еваристо Da calma e do silêncio (От тишината и спокойствието), който подчертава, че има потопени светове, които само тишината на поезията прониква. Въпреки че предимно насърчава тихо и рефлективно взаимодействие, биеналето не може напълно да задържи тренията и нестабилностите, които го заобикалят. В акцента върху африканските и чернокожи бразилски артисти, Ндикунг и съкураторите Алия Себти, Анна Роберта Гетц, Тиаго де Паула Соуза и Кейна Елайсон продължават пътищата на две предишни биеналета, които се фокусираха върху трансатлантическите връзки.

| 28 Септември 2025, 23:03 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята
36-то Биенале в Сао Пауло - Спокойствието пред бурята
Снимка © DPA

На предварителното откритие на 36-то Биенале в Сао Пауло, проведено на 5 септември, духовна процесия изпълни строгия павилион Сесилио Матарецо в парка Ибирапуа с ритмични барабани и дим. Събитията, включващи четения на поезия и живи изпълнения, продължиха през уикенда на откритие, почти достатъчни, за да забравим, че не далеч, на Авенида Паулиста, се събираше друга голяма тълпа, за да приветства бившия президент на Бразилия Жаир Болсонаро (Jair Bolsonaro), чийто ултра-десен популизъм е приет от милиони, въпреки силните доказателства, че е подкопал демократичните избори в Бразилия. Самото биенале беше засенчено от болсонаристкия митинг, въпреки че включваше малко политически проницателни произведения. Главният куратор, Бонавентур Сох Беженг Ндикунг, сподели, че тазгодишното издание цели да разгледа "ускорението на дехуманизацията по света, от Газа до Гома, от Кашмир до Хартум," подхранвано от "вярата, че за да направим мир, трябва да правим война," чрез по-тихи средства от директния протест.

Наистина, заглавието на биеналето е вдъхновено от ред в поемата на Консейсао Еваристо "Da calma e do silêncio" (От тишината и спокойствието), който подчертава, че има потопени светове, които само тишината на поезията прониква. В духа на това, биеналето представя редица забележителни произведения, които илюстрират начините, по които сетивата (особено внимателното слушане) могат да задълбочат чувството за братство и взаимна грижа. Това внимание към недооценените течения също така се разширява до акцентиране на африкански и чернокожи бразилски артисти и използва елиптична изложбена структура, вдъхновена от естуарии, където реките се вливат в океаните.

Въпреки че предимно насърчава тихо и рефлективно взаимодействие, биеналето не може напълно да задържи тренията и нестабилностите, които го заобикалят. Силната вокална изпълнение "Нищо няма да остане, освен тръна, заседнал в гърлото на този свят," представено от палестинската артистка Нур Абед и ливанския артист Хаиг Айвазян, зададе очакването за внимателно слушане. Произведението, което възпроизвежда всичко от свистенето на куршуми до мъркането на котки, представя звукова картина на войната, преживяна от гражданската перспектива.

В акцента върху африканските и чернокожи бразилски артисти, Ндикунг и съкураторите Алия Себти, Анна Роберта Гетц, Тиаго де Паула Соуза и Кейна Елайсон продължават пътищата на две предишни биеналета, които се фокусираха върху трансатлантическите връзки. Тази година абстрактните картини на британско-гайанския артист Франк Болинг, разпръснати в различни секции, олицетворяват идеята за южноамериканското изкуство, родено от сложна преговорна ситуация между африкански и европейски култури. Серията му картини "Южна Америка," която може да се види на приземния етаж на изложбата, изобразява безграничен континент в море от монохромни цветове.

Въпреки че биеналето изглежда желае да възстанови такива супракултурни взаимовръзки, за мен това наследство изглежда по-скоро част от дълго затворената мечта за марксистка солидарност, която надхвърля расата, нацията или класа. Един от многото метафори на биеналето е тази на крайбрежния естуарий, където реките срещат океана. Тези теми се изразяват чрез произведения, които изследват екологичната разруха, като "Delta-Delta: People`s Court," включваща разкази от първо лице за масово замърсяване в Нигерия.

Естуарите също вдъхновиха странната изложбена структура на биеналето, с плавни завеси, подчертаващи извивките на монументалната стълба на павилиона. Посетителите бяха насърчавани да се движат, да обикалят и да повтарят стъпките си, изпълнявайки свои собствени речни пътувания. Проблемите с навигацията обаче не бяха рядкост, а многото секции с претенциозни заглавия затрудняваха идентифицирането на произведенията.

В крайна сметка, някои произведения бяха загубени в потока от информация, което подчертава реалността на биеналетата, в които десетки произведения се състезават за внимание. За да избягам от шумотевицата на биеналето, посетих живо представление извън павилиона, което, макар и шумно, всъщност представляваше провокация. В крайна сметка, биеналето може да се стреми към тишина, но напомня, че това може да е спокойствието пред бурята.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ню Йорк Студио Скул предлага уникални възможности за художници
Катон Карагай: скритото бижу на Казахстан
Мюнхенският Октоберфест отново отвори врати след седемчасово затваряне
Обявени са номинираните за наградите за 2025 година в изкуствата в САЩ
Британският музей в Лондон стартира Британски музей бал за набиране на средства
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Калейдоскоп
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Тонът на времето
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.